Stage ervaringen

Tijdens een stage doe je werkervaring op, maak je kennis met een (bedrijfs) sector om te kijken of deze richting bij jou past, groeit je professionele netwerk en pimp je je CV op. Voor studenten Interdisciplinaire Sociale Wetenschap is een stage ook erg nuttig omdat zij hierdoor een goede kans krijgen praktijk ervaring op te doen. ISW-studenten hebben drie mogelijkheden waarop zij stage kunnen lopen:

  • In combinatie met je scriptie
  • Als extra curriculaire activiteit

Voor specifiekere informatie over stage lopen binnen ISW verwijzen wij je door naar de opleidings website: http://student.uva.nl/asw/az/a-z/a-z/content/folder-2/stage-asw/stage-asw.html  Op deze site vind je onder andere de ISW-stage handleiding met veel nuttige informatie over dit onderwerp. De stagecoördinator van ISW is Elias den Otter.


Ervaringen

Hieronder kan je de stage ervaringen van vier oud ISW’ers lezen.  Ben je benieuwd naar mogelijk (stage) vacatures, houd dan de Facebook in de gaten voor de Vacature Vrijdag! Er worden elke vrijdag relevante en leuke vacatures van stages en projecten gepost.


Door: Rian de Wit (minors sociale geografie en conflictstudies; master politicologie: bestuur en beleid; master lerarenopleiding maatschappijleer)

Stage bij: Cross Your Borders (http://www.crossyourborders.nl/)

Cross Your Borders (CYB) was voor mij de ideale plek om een kennismaking met onderwijs en interesse in geopolitieke vraagstukken te combineren. Maar ook als je roeping ligt bij andere sociaalwetenschappelijke disciplines, CYB laat je competenties ontwikkelen in sneltreinvaart. Letterlijk en figuurlijk, aangezien je tientallen verschillende klassen uit het voortgezet onderwijs en MBO begeleidt door heel Nederland.

Je begeleidt een klas met een medestagiair en docent tijdens meerdaagse onderwijsprojecten over internationale ontwikkelingsvraagstukken. Inmiddels zijn er vier verschillende projecten met een duur van 2-3 dagen gericht op leerlingen van onderbouw vmbo tot bovenbouw vwo. Jij begeleidt groepjes in je klas met tientallen creatieve activerende werkvormen. Hierbij leren zij over de verzorgingsstaat en rechtsstaat in ontwikkelingslanden en de koppeling met Nederland. Leerlingen worden zich bewust van leefomstandigheden in sloppenwijken in India, de tocht van vluchtelingen uit de Hoorn van Afrika vanwege hongersnood, werkomstandigheden van kindslaven op cacaoplantages in Nicaragua, landroof voor palmolieplantages in Indonesië, oorlogsslachtoffers van landmijnen in Angola, de gevolgen van de vleesindustrie voor het milieu, criminaliteit en corruptie in de Filipijnen en ga zo maar door. Geen vrolijk verhaal, maar iedere klas geeft ervaring en energie!

Voor de klas vervul je verschillende taken die je ontwikkelt. Dit zijn vaardigheden gericht op presenteren en klassenmanagement, maar je motiveert en activeert ook leerlingen de stof te begrijpen en toe te passen in een creatieve werkvorm. De eindopdracht is namelijk dat de groepjes een creatieve presentatie houden voor de klas zoals een reisprogramma, storytelling, debat of campagne op straat om ook het winkelend publiek bewust te maken. Je beoordeelt leerlingen en geeft feedback. Ook jij krijgt feedback van de docent en stagebegeleider om jezelf te blijven verbeteren. Een extra prikkel is dat groepjes punten verdienen door opdrachten goed uit te voeren qua inhoud en samenwerking. Met deze punten strijden groepjes uit 3 tot 30 klassen tegelijk om de beste te worden van de school! Zij winnen dan een uitje en jij kan trots zijn dat jij jouw groepjes zo goed hebt begeleid!

Bewustwording, enthousiasme, creativiteit en de toepassing van sociaalwetenschappelijke kennis maken CYB een onvergetelijke periode in wat zij zelf noemen: de “vetste stage van de wereld!”


Door: Nikkie Menting (Minors Internationale Betrekkingen, Mensenrechten, Internationaal Recht en Conflict Studies; Master Conflict Studies and Human Rights)

Stage bij: Public Mediation Program (http://www.uva.nl/pmp)

Ik ben Nikkie Menting, en ik heb tijdens mijn derde jaar van ISW stage gelopen bij het Public Mediation Programme (PMP). Deze onderzoeksstage was onderdeel van het domein conflict en was 12EC. Het PMP doet onderzoek naar stedelijke conflicten, maar is ook in te huren als mediator door bijvoorbeeld gemeentes in het geval dat partijen er echt niet meer samen uitkomen. Het was erg leerzaam om te zien hoe conflicten bemiddeld worden, en wat de link is tussen onderzoek doen naar conflict en het bemiddelen van conflict.

Onder leiding van Nanke Verloo heb ik meegewerkt aan twee onderzoeken. Eerst hebben we onderzoek gedaan naar de ervaringen van bewoners op de Amsterdamse Wallen met betrekking tot de grote groepen toeristen die daar komen, en ten tweede heb ik meegewerkt aan een onderzoek naar spanningen tussen verschillende groepen in de Schilderswijk in Den Haag. Tijdens mijn stage heb ik geleerd om interviews af te nemen op basis van storytelling, maar we hebben ook bijvoorbeeld meegedaan met een pubquiz in hetkader van participerende observatie voor ons onderzoek! Het was leuk om te ervaren wat voor onderzoek er gedaan wordt op de universiteit, en om mijn docenten ‘echt’ aan het werk te zien als onderzoekers. Vorig jaar is ons onderzoek over de Wallen ook gepubliceerd, dus er wordt echt iets gedaan met ons onderzoek.


Door: Zoé Poetsema

Ik ben twee jaar terug begonnen als stagiair bij een schoonmaakbedrijf. Dan zul je misschien wel denken: Wat moet een ISW’er bij een schoonmaakbedrijf? Het management had mij toen gevraagd om onderzoek te doen naar oorzaken voor het hoge ziekteverzuim van de medewerkers. Om eerlijk te zijn had ik aan het begin ook mijn twijfels over of alles goedgekeurd zou worden met mijn stage voor Global Health. Al snel bleek dat het onderwerp veel raakvlak heeft met ISW en met Global Health. Oorzaken van het ziekteverzuim hadden niet alleen te maken met lichamelijke klachten, maar ook met bijvoorbeeld motivatie, perceptiesvan de sociale omgeving over schoonmakers, verschillende percepties over gezondheid en culturele percepties over ziekteverzuim en begeleiding.

Tijdens mijn stage heb ik heel veel geleerd over het doen van onderzoek en het presenteren van de data voor een bedrijf. Een wetenschappelijk verslag schrijven is heel wat anders dan een aantrekkelijk adviesrapport voor een bedrijf. Daarnaast heb ik ook mijn interviewvaardigheden enorm ontwikkeld. Ik heb 40 interviews gehouden met veelal allochtone medewerkers met een taalachterstand. Aan het begin was het even zoeken naar woorden die ze kenden en aftasten wanneer we op hetzelfde level zaten. Maar naar mate ik meer interviews deed merkte ik dat ik steeds sneller naar de kern van het verhaal kon komen. Uiteindelijk heb ik een rapport kunnen schrijven waar het bedrijf heel enthousiast over was. Ik heb gepresenteerd voor het regionaal managementteam en ze vroegen mij om ook mijn scriptie bij hen te komen schrijven, zodat ik nog meer onderzoek naar het onderwerp kon doen.

Nu, inmiddels ruim twee jaar verder, heb ik mijn scriptie geschreven over “duurzame inzetbaarheid”, een thema waar ik later graag mee zou willen werken. Door mijn stages heb ik ontdekt waar mijn passie ligt en heb ik een duidelijk beeld van wat ik zou willen doen. Je komt met zoveel verschillende mensen in aanraking die met je meedenken, je vertellen over wat zij voor werk doen en ook een beetje laten mee kijken in wat voor werk zij doen. Op die manier werd het voor mij steeds duidelijker wat ik graag zou willen. Ik kan alle mensen die nog niet weten welke richting ze op willen aanraden om wat werkervaring op te doen door middel van een stage. Een stage biedt je de mogelijkheid om te ontdekken en te laten zien wat je met je wetenschappelijke kennis kunt toevoegen bij een bedrijf en hoe je de kennis die je al die jaren tijdens je studie hebt opgedaan in praktijk kunt doen.


Door: Koen de Ridder

Ik ben afgestudeerd socioloog met als specialisatie criminaliteit en veiligheid. In mijn bachelor Interdisciplinaire Sociale Wetenschap aan de UvA heb ik gekozen voor het domein jeugd met als mappen sociologie, opvoedingsondersteuning en jeugdcriminaliteit. Tijdens het derde jaar van de opleiding heb ik een half jaar stage gelopen bij Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam. Het is bijzonder leuk om naast de theoretische leerweg die de studie ISW je biedt, in de praktijk te gaan kijken en je geleerde kennis toe te passen. Om een stageplek te bemachtigen moet je assertief zijn, niet afwachten, maar gewoon bellen of langsgaan. Ik heb mijn stage gecombineerd met mijn scriptieonderzoek naar de Top 600 meest overlastgevende jeugdcriminelen van Amsterdam. Ik heb dossieronderzoek verricht en gekeken naar de manier waarop Bureau Jeugdzorg de ‘Top 600 jongeren’ begeleidt. Daarnaast kreeg ik de mogelijkheid om een aantal bijeenkomsten en vergaderingen bij te wonen en filterde ik de informatie uit de dossiers die belangrijk was voor Bureau Jeugdzorg, de politie en andere betrokken instanties. Het is verbazingwekkend om te merken hoe snel je groeit van student met veel vragen, naar expert in een bepaald onderwerp waardoor mensen juist naar jou toe komen om dingen te vragen. Een stage biedt je de mogelijkheid om een kijkje te nemen in de keuken van een organisatie, mee te draaien, praktische kennis en ervaring op te doen en alvast een beginnend netwerk op te bouwen in het domein van je keuze.


Door: Eva Colombo

Ik ben vierdejaarsstudente Interdisciplinaire Sociale Wetenschap. Ik heb het domein Conflictstudies gevolgd en daarnaast de mappen: Cultuursociologie & International Development Studies. Op dit moment volg ik vakken aan het CEDLA en loop ik stage bij Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO). Dit is een onafhankelijke not-for-profit onderzoeks- en netwerkorganisatie, wat zich richt op duurzame ontwikkeling. Sinds 1973 onderzoekt SOMO multinationale ondernemingen en de gevolgen van hun activiteiten voor mens en milieu wereldwijd. Toen ik besloot stage te lopen had ik geen punten meer nodig voor mijn Bachelor. Ik heb dit dan ook puur gedaan uit eigen interesse, om mijn opgedane kennis van ISW in de praktijk te brengen en om meer ervaring op te doen. Dit kan dan ook heel goed op de afdeling ‘Economic Justice’, waar ik vier dagen in de week stage loop. Ik loop mee met twee onderzoeksprojecten waarbij ik de onderzoekers assisteer. Ik merk dat ik in korte tijd al veel nieuwe dingen geleerd heb en met veel nieuwe onderwerpen en thema’s in aanraking ben gekomen. Ik ben dan ook erg blij met mijn besluit om niet gelijk door te studeren, maar eerst een stage te doen en raad het iedereen dan ook zeer aan.

Log In

Create an account
Join Waitlist We will inform you when the product arrives in stock. Please leave your valid email address below.
You need to Login for joining waitlist.