FAQ

FAQ

Beste lezer met een vraag,

Hierbij een overzicht van veelgestelde vragen. Kun je je vraag of antwoord niet vinden, voel je vrij om ons te benaderen of een mailtje te sturen!


Wat is het verschil tussen een studievereniging en een studentenvereniging?

Deze vraag krijgen we vaak en gezien de gelijkenis in de woorden is dat heel begrijpelijk! Zie het zo: een studentenvereniging is er om je leven als student in het algemeen een stuk plezieriger te maken, terwijl een studievereniging naast gezelligheid ook nog eens ondersteunend is aan je studie-ervaring. Zo regelen we korting voor je studieboeken, boeken we rond tentamentijd lokaaltjes voor je om in te leren en bieden we geregeld bijles en andere studieondersteunende activiteiten aan. Ook organiseren we regelmatig evenementen met een educatieve of academische inslag, zoals congressen en bedrijfsuitjes. Zo is er voor ieder wat wils! Bovendien is een studievereniging laagdrempeliger, omdat er geen verplichtingen zijn qua evenementen en we voor de rest minder corporaal zijn dan de gemiddelde studentenvereniging.

Hoe kan ik lid worden?

Heel simpel! Wat je hiervoor moet doen is klikken op het kopje ”’Login/word lid!” bovenaan de website. Daar kun je een gebruikersnaam en je mailadres opgeven, waarna je een mailtje zult krijgen met instructies om het definitief te maken!

Een andere optie is om je lidmaatschap samen met je boeken aan te schaffen. Meer informatie daarover lees je hieronder!

Kost een lidmaatschap geld?

Ja en nee. Het geld dat je betaalt als contributie, haal je er gelijk weer uit aan de korting die we je voor de studieboeken bieden, waardoor je netto voordeliger uit bent! Het idee is dat je de 3 jaar van de bachelor ISW in 1 keer vooruitbetaalt, daarom betreft het een eenmalige betaling van €30 in plaats van een jaarlijkse afschrijving van €10. Dat betekent dat je er meteen vanaf bent! Je blijft lid zo lang je op de UvA zit. Het maakt dus niet uit of je langer dan 3 jaar over ISW doet!

Hoe koop ik mijn boeken met korting?

In de periode dat er studieboeken kunnen worden aangeschaft, zal er een kopje ”Boekverkoop” op onze website verschijnen. Dit leidt je naar de pagina waar je moet zijn van Athenaeum Boekhandel, de boekenwinkel waar wij een samenwerking mee hebben. Als je de juiste faculteit (Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen) en studieverenigingsnaam (Pegasus) invoert, zul je zien dat je de boeken naar wens kunt aanvinken tegen een goedkopere prijs.

Je kunt er ook voor kiezen om hier een lidmaatschap te ”kopen”, die zal in je winkelmandje verschijnen. Let op: je moet lid zijn om boeken met korting te kopen! Dit betekent dat als je nog geen lid bent, verplicht bent om een lidmaatschap erbij te nemen. Als je echter al lid bent, kun je hem uit je winkelwagentje halen.

Weet je al dat je niet op locatie kunt zijn om de boeken op te halen? Wacht dan tot de ”thuisbezorg-boekverkoop” start. Hier zul je tijdig voor worden ingelicht. Hier zitten echter extra kosten aan verbonden, dus we raden je aan om het op de manier zoals hierboven beschreven te doen; tenzij het echt niet je voorkeur heeft of het je niet uitkomt.

Wanneer en hoe vaak borrelen jullie?

We borrelen om de week op donderdagavond, bij onze stamkroeg Bar Biblos op het Leidseplein. De borrels beginnen om 21:00 en eindigen om 03:00. Als lid krijg je korting op het bier en fris, maar je mag natuurlijk ook niet-leden en vrienden uitnodigen!

Wat voor soort evenementen organiseren jullie?

Naast borrels en educatieve evenementen (zie de eerste vraag en degene hierboven) organiseren we het volgende:

  • Borrels: eens in de twee weken.
  • Feesten: 3-4 keer per jaar (inclusief gala en een eindfeest). Soms wordt er een Open Podium georganiseerd.
  • Educatieve evenementen: congressen, kroegcolleges, workshops, documentaire-avonden, pubquizzes, leertripjes.
  • Reizen: Eerstejaarsweekend, Eerstejaarsreis, Ouderejaarsreis, Liftwedstrijd, Expeditie (naar een onbekende eindlocatie reizen d.m.v. het voltooien van opdrachten).
  • Kort en Actief: sport- en spelactiviteiten.

Hoe kan ik jullie het best bereiken?

Voor vragen of opmerkingen kun je altijd naar de bestuurskamer (B1.06) lopen, we ontvangen jullie altijd met liefde en gezelligheid! Ook kun je een mailtje sturen naar info@studieverenigingpegasus.nl en dan komen we zo snel mogelijk op jullie terug!

Waar zit de bestuurskamer?

De ruimte heet B1.06 en het zit op de eerste verdieping, links naast de koffieautomaten in de B-vleugel. Je komt dan terecht op een gang met de kamers van de verschillende studieverenigingen van de FMG (Sociologie, Onderwijswetenschappen, Communicatiewetenschappen, Sociale Geografie en Planologie en Politicologie). Daar zitten wij ook tussen!

Onze bestuurskamer is onze werkplek, maar zonder jullie hebben we het eigenlijk heel saai. Daarom vinden we bezoek altijd leuk en hebben we onder andere banken waar je op kunt liggen en koekjes!

Hoe kan ik op de hoogte gehouden worden van jullie evenementen?

Als je lid bent geworden via onze website, krijg je 1 keer per maand een nieuwsbrief met de evenementen van die maand. Je kunt ons verder volgen op de volgende social media:

Wat is een commissie?

Het bestuur van Pegasus bestaat uit 5 mensen. Zij kunnen onmogelijk alle evenementen in een heel jaar organiseren. Daarom zijn er 12 verschillende commissies die elk hun eigen type evenement(en) organiseert, zodat er veel voor jullie gedaan kan worden.

Aan het begin van elk studiejaar zoeken we naar nieuwe commissieleden, dus als je het leuk lijkt kun je je hiervoor aanmelden!

Welke commissies zijn er?

Meer informatie over commissies is hier te vinden!

Hoe kan ik bij een commissie?

Als het je interessant lijkt om bij een commissie te gaan, dan kun je een mailtje sturen naar info@studieverenigingpegasus.nl met daarin je voorkeur(en)! Weet je het nog niet, dan kun je gaan naar de commissiebeurs die we meestal rond september organiseren. Hier kun je terecht met al je vragen omtrent commissies en kun je ook alvast je voorlopige interesse laten weten.

Hoeveel werk is een commissie?

Dat valt reuze mee! Hoewel de tijdsdruk per commissie meevalt, moet je denken aan 1-2 uurtjes per week aan vergaderen of zelf dingen uitzoeken. Je hebt dus genoeg tijd over voor andere dingen!

Hoe krijg ik een Pegagraaf?

De Pegagraaf is ons ledenblad dat 4 keer per jaar uitkomt. Als het je leuk lijkt om die thuis bezorgd te krijgen, kun je ons een mailtje sturen met je adresgegevens. De Pegagraaf staat vol columns en rubrieken die met het thema van die editie te maken hebben!

 

Log In

Create an account
Join Waitlist We will inform you when the product arrives in stock. Please leave your valid email address below.
You need to Login for joining waitlist.