Mentale Gezondheid

Bij Pegasus vinden we het belangrijk dat iedereen zich op zijn of haar gemak voelt. Daarom hebben we een lijst opgesteld met personen of instanties waar leden heen kunnen gaan wanneer ze zorgen hebben over hun studie of mentale gezondheid.

Vertrouwenspersoon

Het bestuur van Studievereniging Pegasus is er voor zijn leden en zijn dus allemaal individueel te benaderen als vertrouwenspersoon bij persoonlijke problemen. Hierbij zal de vertrouwelijkheid en de gevoeligheid van de informatie worden gewaarborgd.

Studieadviseurs

De studieadviseurs bieden hulp aan mensen die met hun studie in de knoop zitten. Voor ISW-studenten betekent dat dat ze kunnen helpen met het geven van belangrijke informatie over de studie en concreet advies over het al dan niet volgen van bepaalde vakken. Ook kunnen ze met je een planning maken van vakken die je kunt of moet doen, afhankelijk van de persoonlijke situatie van de student.

Je kunt een afspraak maken via dit contactformulier. Voor vragen kun je ze bereiken via studieadviseur-isw@uva.nl

Studentenpsychologen UvA

Mochten je problemen ernstiger van aard zijn, dan zou je kunnen overwegen om naar de studentenpsychologen van de UvA te gaan. Voor mensen met de volgende mentale belemmeringen bieden ze hulp aan.

Wanneer je studieproblemen hebt, zoals:

Gebrek aan motivatie en concentratie, uitstelgedrag, stress, angst (faalangst, tentamenangst, schrijfangst, angst voor presentaties).

Wanneer je persoonlijke problemen hebt die het studeren in de weg staan, zoals:

Somberheid, piekeren, gezinsproblemen, moeite met het leggen of onderhouden van contacten, onzekerheid, een negatief zelfbeeld.

Wanneer je studieproblemen hebt door AD(H)D of autisme

Heb je door AD(H)D of autisme studeerproblemen of wil je ze voorkomen, dan kun je gebruik maken van de extra studiebegeleiding die de UvA en HvA bieden. Hier is meer te lezen over studeren met AD(H)D, hier over ASS.

Ze bieden voornamelijk workshops, groepen en trainingen aan. Dit is hun huidige aanbod. Alles is geheel gratis.

Mocht je toch liever eerst een persoonlijke afspraak maken, dan kan dat hier.

Voor vragen zijn ze te bereiken via studentenpsychologen@uva.nl

Meer informatie over de studentenpsychologen is hier te vinden.

Advieswinkel

De Advieswinkel is een initiatief van vrijwilligers die de drempel van psychische hulp voor studenten wil verlagen. Hun team bestaat uit getrainde psychologiestudenten. Ze bieden tot 5 afspraken volledig vrijblijvend aan en zijn gevestigd in CREA. Voor de volgende zaken bieden ze hulp aan:

• Zorgen over je studieschuld
  • Zorgen over de toekomst
  • Omgaan met stress
  • Omgaan met druk vanuit je omgeving
  • Gevoelens van eenzaamheid
  • Relatieproblemen
  • Problemen met plannen

Een afspraak kun je hier maken.

Meer informatie over de Advieswinkel is hier te vinden.

Mochten je problemen ernstiger zijn dan degenen waarvoor bovenstaande personen of instanties hulp voor aanbieden, dan adviseren wij om een afspraak te maken met je huisarts.