Tips & Tricks

Je kan stage lopen als onderdeel van je scriptie of als extra-curriculaire activiteit (6EC of 12EC). Op de UvA site (A-Z, stage ISW) staat een uitgebreide stagehandleiding waar de procedure staat uitgelegd. Maar hier vind je vast snelle adviezen:

Oriëntatie

• Bedenk wanneer je tijd hebt of kan maken gedurende je studiejaar: een stage is vaak vrij intensief (3 dagen of meer), een stage van 2 maanden is moeilijk te vinden. Houd er rekening mee dat er meer tijd in gaat zitten.
  • Bespreek met de studieadviseur hoe een stage in je traject past
  • Houd de algemene voorlichtingen in de gaten. Ook tijdens bijeenkomsten van Pegasus, zoals het Carrière evenement, krijg je informatie over stage lopen. Ook de alumnivereniging (Immensa) houdt zich bezig met kennismaking met bedrijven/instellingen waar je als ISW-er in de toekomst kan gaan werken of een stage lopen. Ze organiseren een netwerkevenement waarbij ook aandacht is voor stages.
  • Begin op tijd met zoeken. Houd je ogen open als je de krant leest of tv kijkt. Welke sector spreekt je aan? Overheid, NGO of iets in de commerciële hoek?
  • Vraag je docent(en) vak vakken die je interessant vindt naar relevante organisaties en instellingen binnen hun vakgebied.
  • Houd een lijstje bij met instellingen en organisaties die je aanspreken.

Vacatures

• Op de pagina Jobboard van de UvA en op de Facebookpagina van Pegasus en de website van ISW vind je verschillende actuele vacatures. Kijk ook op de stage sites van andere opleidingen, zoals politicologie, sociologie of antropologie. Wellicht staat er een stage die aansluit bij je domein.
  • Het aanbod is natuurlijk breder dan dat. Check websites van instellingen/organisaties die je hebt bijgehouden regelmatig op vacatures. Daarnaast zijn er vacaturebanken waar stageplekken staan, zoals www.oneworld.nl. Probeer ook via via: vraag bekenden of familieleden met een interessante werkplek of ze een stageplek aanbieden/weten.
  • Mocht er geen vacature staan die past bij jouw voorkeur/tijdsbestek ga dan op zoek naar je droombaan en schrijf een open sollicitatie waarin je uitlegt waarom je gemotiveerd bent om bij hen mee te kijken. Enthousiasme werkt vaak goed, dus gewoon proberen: er is meer mogelijk dan je vaak denkt!
  • Als je moeite hebt met zoeken kan je een afspraak maken met de stage coördinator over hoe je je kan oriënteren op een stageplek tijdens het spreekuur (op afspraak, meestal maandag tussen 12-13 uur).
  • De stagecoördinator en Pegasus weten op wat voor plekken studenten eerder stage hebben gelopen. Zij kunnen je namen doorgeven van deze studenten zodat je hen vragen kan stellen over hun ervaringen.

Solliciteren

• Als je het moeilijk vindt om zicht te krijgen op wat de organisatie precies doet en of de (potentiele) werkzaamheden aansluiten bij jouw voorkeur en niveau schroom dan niet om contact op te nemen met de instelling door te bellen of probeer een afspraak te maken. Zo laat je ook zien dat je actief en zelfstandig bent.
  • Laat je brief lezen aan iemand anders. Wees bondig en maak duidelijk waarom juist jij geschikt en gemotiveerd bent voor deze stageplek.

Tijdens & na

• Als er problemen/dilemma’s zijn maak dit bespreekbaar. Als je het prettig vindt kan je altijd eerst een afspraak maken met je begeleider en/of stagecoördinator om te kijken hoe je dit het beste aan kan pakken
  • Pegasus en Immensa houden graag contact met degenen die stage hebben gelopen om ervaring uit te wisselen. Ze reserveren graag een plekje op de website voor je of nodigen je uit bij de voorlichting als ervaringsdeskundige