Vrijwilligerswerk

Wil je een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij? Neem dan eens een kijkje naar de volgende initiatieven die op zoek zijn naar enthousiaste vrijwilligers voor de goede zaak.

Bent u onderdeel van een dergelijke vrijwilligersorganisatie? Neem dan contact op met ons via info@studieverenigingpegasus.nl en we zullen kijken wat we voor u kunnen betekenen.

Stichting Senior&Student

Bij stichting senior&student wordt je 6 maanden aan een senior naar keuze gekoppeld. Samen werk je aan doelen om de senior meer zelfredzaam te maken.

Je krijgt hierbij ondersteuning van de stichting en wordt getraind in jouw coachingsvaardigheden. Goed dus voor je persoonlijke ontwikkeling, maar vooral ook mega gezellig en betekenisvol. Een leuke opa of oma in je studentenstad, wie wil dat nou niet?

Careibu (waar stichting senior&student onder valt) biedt sociale bijbanen en vrijwilligerswerk in Nederland. Ze hebben al meer dan 1200 studenten gematched. Meer informatie kan je vinden op hun website of je kan dit filmpje van een van hun matches kijken

WelnU Taal

WelnU Taal is een organisatie die taalcafés organiseert voor vluchtelingen en andere geïnteresseerden in Amsterdam. Op dit moment zijn ze op zoek naar vrijwilligers die willen helpen om weer live op locatie aan de slag te kunnen! Klik hiernaast op Vacaturetekst WelnU Amsterdam voor meer informatie en hoe je je aanmeldt.

Stichting Move

Wat doet Stichting Move?

Stichting Move zet zich in voor kansengelijkheid in het onderwijs, voor verbinding tussen Amsterdamse studenten en kinderen, en biedt studenten de ervaring om zich te ontwikkelen met waardevol vrijwilligerswerk. Wij zijn altijd op zoek naar enthousiaste studenten die zich willen inzetten voor een van hun buurtprojecten met een basisschoolklas in Amsterdam Zuidoost.

Meer informatie: deelnemers gezocht Move-project

Ze zijn op zoek naar enthousiaste studenten die in een groep van 4 tot 6 studenten worden gekoppeld aan een basisschoolklas (groep 7 of 8) in Amsterdam Zuidoost. Ze werken daarbij met kinderen die vanwege hun sociaaleconomische achtergrond een minder vanzelfsprekende voorsprong hebben dan leeftijdsgenoten, en minder vaak doorstromen naar het hoger onderwijs. Een van de doelen van het project is om hen te laten ontdekken wat hun mogelijkheden zijn, en dat ze invloed kunnen hebben op hun eigen omgeving.

Dit doen ze door ze samen met een commissie vanuit een studentenvereniging een buurtproject op te laten zetten, waarin de kinderen een plan verzinnen en uitvoeren om hun buurt een mooiere plek te maken. De studenten zijn tijdens het project een rolmodel voor de kinderen en organiseren voor de kinderen ook een uitje naar het studentenleven. Als deelnemer aan het project heb je contact met scholen, bedrijven en de gemeente en lever je een positieve bijdrage aan een wijk waar dat hard nodig is. Tijdens het project krijgen de deelnemers alle training en begeleiding van Move.

Door mee te doen aan een Move-project:

• Werk je samen met kinderen van 10-12 jaar oud aan één doel, en leer je elkaars leefwerelden kennen
  • Doe je praktijkervaring op in het onderwijs
  • Leer je samen een project managen en ontwikkel je je talenten
  • Zet je je in voor kansengelijkheid in Amsterdam

Lees hier meer over hun werkwijze en bekijk voorbeelden van hun projecten.

NL Cares

NL Cares is een organisatie die allerlei vrijwilligersinitiatieven organiseert en faciliteert in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Van het uitdelen van voedselpakketten aan mensen in nood tot het schrijven van gedichtjes voor ouderen in een verzorgingstehuis (hier hebben wij als vereniging aan meegedaan), hun aanbod is zeer divers en ondersteunend aan zij die het het meest nodig hebben. Om je in te schrijven voor een of meerdere activiteiten van wat ze aanbieden, moet je eerst een account voor hun website aanmaken. Dat kan hier!

Hier is een filmpje over waar NL Cares voor staat.